tiistai 9. maaliskuuta 2010

Zini´s tours osa 2

4-7.3.2010

Pääsin toimimaan taas matkaoppaana, kun kaverin Katri ja Anna suuntasivat viikonloppureissulle Pietariin. Torstaina odotin innokkaasti matkalaisia saapuvaksi ja tämän takia aika venäjän tunneilla mateli luvattoman hitaasti. Matkalaiset olivat aiemmin ilmoitetusta aikataulustaan hieman jäljessä, mikä ei minua kuitenkaan mitenkään yllättänyt. Olin Katria ja Annaa vastassa heidän hotellillaan ja majoittumisen jälkeen suuntasimme lähimarkettiin eli tässä tapauksessa Prismaan ostamaan tytöille vettä. On se hienoa, että Pietariin tulevat suomalaiset pääsevät suorittamaan välttämättömimmät ostostarpeensa suomalaisessa kaupassa!

Tytöillä oli minulle tuliaisina ruisleipää, purkkaa ja suklaata. Vanhempani puolestaan lähettivät minulle muutaman kirjan sekä tuiki tarpeelliset kumisaappaat! Tosin kumisaappaista oli lähtenyt pyyntö jo aiemmin, koska muutamaa päivää aikaisemmin Pietarin kadut lainehtivat loskassa ja vedessä. Kysyntää saappaille löytyi parin päivän sisällä niin paljon, että kumppareita ei enää löytynyt koko kaupungista ja kenkäkauppojen ovelle ilmestyi kylttejä: Meillä ei ole kumisaappaita! Tämänpä takia kaverini saivat raahata minulle kengät Suomesta saakka. Keskustaan saavuttuamme kävimme ensiksi viemässä tavarani asuntolalle ja tytöt pääsivät näkemään, että millaisessa paikassa sitä on tullut asuttua jo kuusi kuukautta. (Uskomatonta jo kuusi kuukautta olen asunut venäjällä!) Ajan kuluessa tietysti nälkä alkoi kurisemaan, joten ei muuta kuin syömään. Tytöt pääsivät ensimäistä kertaa elämässään syömään sushia. Kuulemma mukaan tykkäsivät, vaikka sushi vaatisikin ehkä hieman lisää totuttelua. Vatsat kylläisenä oli miellyttävää suunnata unten maille, jotta seuraavana päivänä jaksaisi Katrin sanoin ”leikkiä turistia”.

Perjantaiaamulla menimme käymään kaupungin ykkösnähtävyydellä eli Eremitaasilla. Olimme hyvissä ajoin paikalla, joten ovien auettua emme joutuneet jonottamaan laisinkaan sisään. Tämä oli kolmas kerta kun kävin Eremitaasissa ja joka kerta sieltä löytyy uutta ihmeteltävää. Reilut kolme tuntia jaksoimme kiertää ihastelemassa paikka, kunnes museoähky iski ja päätimme siirtyä lounastamaan blinien ja borsh–keiton pariin. Ennen ruokailua poikkesimme myös pikaisesti matkamuistotorilla, josta tytöille mukaan tarttui pari venäläistä huivia, maatuskanukke ja magneetteja. Illalla meillä oli luvassa koko reissun kohokohta, ainakin omasta mielestäni, Joutsenlampi – baletti Mikhailovskin teatterissa. Baletti oli niin hyvä kuin olin odottanutkin eli aivan mahtava! Ehdottomasti yksi parhaista vaihtokokemuksistani!

Lauantaina tytöt osallistuvat Neva toursin järjestämällä kiertoajelulla ja samalla vierailivat myös Iisakin kirkossa. Sain siis lauantaina nukkua pitkään ja menin tyttöjä vastaan kirkolle. Kirkon jälkeen vierailimme Jusupovin palatsissa. Harmi vain en saanut venäläisellä opiskelijalla alennusta ja lippu kustansi 380 ruplaa, toisaalta palatsi oli kyllä kokemisen arvoinen. Alkuun meillä oli pientä säätöä sisäänpääsyn suhteen, sillä luulimme, ettei palatsia pääse kiertämään kuin oppaan mukana. Kierroksen alkaessa meille kuitenkin sanottiin, että käykää mieluummin hakemassa audio-kuulokkeet ja kiertäkää palatsia omassa tahdissanne. Noh, kaikkeahan ei voi aina tietää… Kuulokkeita vastaan piti antaa 500 ruplan pantti. Pienoisen säädön jälkeen pääsimme siis kiertämään palatsia, joka oli aivan upea! Tuntuu uskomattomalta, että jotkut ovat jopa asuneet kyseisessä palatsissa, joka sisälsi erilliset tanssi- ja konserttisalit sekä oman teatterin. Tietoiskuna tähän väliin: Munkki Rasputin murhattiin Jusupovin palatsin kellarissa, jossa sijaitsee myös hänestä kertova museo. Museoon olisi pitänyt ostaa erilliset liput, joten tällä kertaa jätimme sen välistä. Iltapäivällä kiertelimme kaupungilla, katsastimme nopeasti Apraksinin torin ja nautimme Armenialaisesta ruoasta. Ilta kului Moskova-hotellilla, koska olimme niin uupuneita kävelystä ja paikkojen ihastelusta! Toivottavasti matkalaisilla oli mukavaa ja kuulemma suunnitelmissa olisi tulla kesällä tänne uudestaan.

Sunnuntaina vietimme ennakkoon naistenpäivää asuntolalla. Naistenpäivä on merkittävästi suurempia asia Venäjällä kuin Suomessa ja myös vapaapäivän arvoinen tapahtuma. Asuntolamme pojat olivat järjestäneet meille tytöille juhlat joissa oli tarjolla ruokaa, juomaa sekä mahtava tanssishow. Suuri kiitos pojille upeista juhlista, olitte panostaneet niihin todella paljon! Tämän perusteella voisimme viettää useamminkin naisten päivää… Myöhästyneet naistenpäivän onnittelut kaikille ihanille naisille!